Op de ontsteking van mijn Junak staat Karl-Marx-Stadt vermeld, de plaats waar de ontsteking gemaakt is. Karl-Marx-Stadt heet na de wende in 1989 Chemnitz. Omdat we met de vakantie in de buurt waren probeerde ik iets meer te weten te komen over de ontsteking. De eerste poging deed ik in het industrie museum gevestigd in een voormalige ijzergieterij in Chemnitz. Niet een giga museum maar wel erg mooi , echt een aanrader als je in de buurt bent. Ik kom erachter hoe het audi concern is ontstaan uit vier andere bedrijven, onder andere DKW en daarom vier ringen in het embleem heeft. Er staan mooie auto’s uitgestald en mooie productie filmpjes worden getoond, voorbeeld wat ik noemen wil is een filmpje over de geboorte van een DKW auto, onvoorstelbaar hoeveel mensen eraan werken. Voor het bekleden van het dak met leer zijn 8 mensen betrokken, 6 mannen staan aan het leer te trekken en 2 anderen spijkeren het leer vast . Een mooie afspiegeling van de Sakische industrie staat opgesteld in het museum met indrukwekkende technische hoogstandjes. Verbazingwekkend was de opstelling van een werkplaats gevuld met centraal aangedreven door middel van riemen machines zoals draaibank, freesbanken , boormachines, zaagmachines etc. De opstelling was tot aan ” de wende” werkzaam in een technisch bedrijf. Na de wende verdwenen er ontzettend veel arbeidsplekken in de industrie. Het museum bevat een mooie collectie variërend van de uitvinding van Mellita koffiefilters tot aan stoomtreinen die geëxporteerd werden over de hele wereld. Helaas vond ik hier geen info over mijn ontsteking.



In een tweede poging heb ik meer succes, we bezoeken de Hochgarage, een museum van tweewielers en vierwielers gemaakt in de regio Chemnitz. De collectie bestaat uit ongeveer 40 verschillende merken brommers , motoren, auto’s . Het museum is niet ver van het industrie museum gevestigd. Na eerst de mooie collectie met Simson , DKW, Wanderer, MZ, AWO te hebben bekeken kwam ik met een museum support in gesprek en vertelde hem over mijn zoektocht naar de herkomst van mijn Junak ontsteking. De man liet me een foto zien die als achterwand diende in het museum, op de foto stond de voormalige “Riemann werke” afgebeeld, de fabriek waar ooit mijn ontsteking gemaakt werd , het complex staat in volle glorie op de foto. Nu is het voor het grootste gedeelte-afgebroken maar een gedeelte is behouden gebleven en wordt verbouwd tot woningen , zo blijft de historie van voormalig Karl-Marx-Stadt behouden . Het gaat zeker prachtig worden. Riemann werke is vooral bekend geworden door de fabricage van koplampen en claxons voor auto’s en motorfietsen, ze werden bekend door de hoge kwaliteit die volgens de support beter was dan Bosch delen . De ontsteking die op de Junak zit is overigens dezelfde als op diverse AWO modellen.
Nog een leuk weetje over de Wende, in Duitsland zijn de Simson bromfietsen zeer populair , je ziet overal de oude bromfietsen rijden en dat heeft een oorzaak. In de oude DDR mochten de Simson bromfietsen 60 km per uur rijden en dat is zo gebleven , bij de onderhandelingen van de wende in 1989-90 is bedongen dat de Simson bromfietsen hun snelheid mochten behouden . Zo is het dat alle andere bromfietsen 45 mogen maar een simson mag 60 km/h. Slimme jongens die brommerrijders.