HET VERHAAL ACHTER JUNAK.
Junak is een Pools motormerk, het betekent zoiets als “Dappere jonge man”, de naam kom je ook tegen in scouting verenigingen in Polen. Junak is het enige Poolse merk dat tussen de Tweede Wereldoorlog en de Revolutie van 1989 motoren met een viertaktmotor produceerde. Ze deden dit in drie varianten: de  M07 , de M10 met of zonder een eigen prachtig zijspan en de B20, de M07 is de voorloper  van de M10,motorisch gelijk maar de  M10 is uiterlijk iets anders en heeft betere remmen. De M07 en de M10 zijn tweewielers terwijl de B20 een driewieler is met een laadbak. Tussen 1956 en 1965 zijn er zo’n 90.000 motoren geproduceerd, waarvan er een stuk of acht vandaag de dag in Nederland geregistreerd staan. Ik ben in Nederland pas drie Junak’s tegengekomen en dat was op de Oldtimerdag in Boekelo waar plotseling DREI Duitse Junak’s opgesteld stonden. Junak word ook wel eens ‘De Poolse Harley’ genoemd vanwege het mooie geluid  . In 1965 stopt  de productie nadat de verkopen elk jaar minder werden. Oorzaak daarvoor was dat de Junak te duur werd voor de Poolse consument en de concurrentie van de goedkopere tweetakt motoren niet meer aankon.

mooie sfeer foto’s uit de fabriek

foto’s junak.org/galeria/kubiak/

De M07R is  een cross uitvoering van de Junak , de motor heeft zich in veel wedstrijden bewezen en is meerdere keren als 1ste geëindigd in meerdaagse wedstrijden waar ze de BMW , Gillera en MOTO GUZZI  achter zich lieten. Foto’s motocykle.svasti.org